piątek, 13 maja 2011

Trasa rowerowa Police - Jasienica - Trzebież - Drogoradz - Nowa Jasienica - Wieńkowo - Tatynia - Police

Celem mojej wyprawy było przejechanie rowerem do Trzebieży bez poruszania się po ruchliwej i niebezpiecznej, szczególnie w sezonie drodze krajowej 114 - no i prawie się udało.
Wyruszam z centrum Polic, kieruję się przez miasto w kierunku ulicy Rurowej gdzie zaczyna się ścieżka rowerowa.

Dojeżdzam do drogi Police -Tanowo, tu skręcam w lewo, a następnie w prawo dalej droga rowerową.

Na następnym skrzyżowaniu skręcam w prawo w kierunku zakładów chemicznych.
Zakłady Chemiczne "Police" SA - polskie przedsiębiorstwo branży chemicznej, istniejące od 1964 r. w Policach. Produkcję rozpoczęło w 1969, a w 1995 przekształciło się w spółkę akcyjną. Od 14 lipca 2005 spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

I tu sie kończy droga rowerowa, około 3 kilometrów trzeba przejechać drogą krajową 114. Skręcam w lewo w kierunku Jasienicy.

Po drodze w Jasienicy mijam ruiny klasztoru i kościół.
Ruiny klasztoru augustianów w Policach-Jasienicy – pozostałość po średniowiecznym klasztorze augustianów założonym w XIV wieku nad brzegiem rzeki Gunicy.

Obok zabudowań klasztornych do dziś znajduje się kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła.
Jest najstarszym z trzech użytkowanych obecnie kościołów w mieście. Znajduje się przy ul. Kościelnej 4. Obecna parafia katolicka powstała 29 czerwca 1947 roku. Należy do dekanatu Police. Odpust parafialny odbywa się 29 czerwca.
W prezbiterium kościoła zachował się obraz z 1858 r.: "Chrystus w rozmowie z Marią i Martą" (olej na płótnie).

Z ulicy Dworcowej skrecam w prawo w ulicę Wodną.

I tutaj wzdłuż kanału jadę w kierunku Odry.

Po dojechaniu do Odry skręcam w lewo i częściowo wałami przeciwpowodziowymi, a częściowo drogami polnymi jadę wzdłuż Odry w kierunku Trzebieży.

Po drodze "klimaty" rewelacyjne.

W tym miejscu należy objechać dopływającą rzekę (lub kanał).

Mostek na którym zawracamy w kierunku Odry.

I znów jedziemy brzegiem rzeki.

Tutaj mała przeszkoda, rower trzeba przenieść.

Dojeżdżam do Trzebieży, trzeba uważać aby w miarę wcześnie skręcić w lewo bo w innym przypadku trafimy na ogrodzenia i trzeba wracać.

Wyjeżdżam na wysokości Zakładów Produkcji Spożywczej DOBOSZ.

Po drodze można spotkać rozwieszone sieci rybackie.

Kościół Podwyższenia Świętego Krzyża w Trzebieży jest kościołem parafialnym.
Tuż obok kościoła stoi rzeźba z piaskowca Matki Bożej Otuchy autorstwa Zbigniewa Polickiego, ufundowana przez trzebieskich rybaków w 1986 roku. Naprzeciw świątyni znajduje się (ul. Rybacka 2) również zabytkowa plebania (dawna pastorówka) z pocz. XIX w.
Odpust parafialny odbywa się 14 września.

Wieś znajduje się u ujścia Odry do Zalewu Szczecińskiego (tzw. Roztoka Odrzańska) oraz w bliskim sąsiedztwie Puszczy Wkrzańskiej.
W Trzebieży zlokalizowany jest największy polski port nad Zalewem Szczecińskim. W rejonie Trzebieży przebiega tor wodny Szczecin-Świnoujście. Na północny wschód od portu znajduje się sztuczna wyspa Chełminek, powstała podczas pogłębiania toru wodnego oraz Wyspa Refulacyjna powstała podczas budowy i pogłębiania portu oraz torów podejściowych do Trzebieży.
Wieś składa się z dwóch części: starszej południowo-wschodniej, zwanej Trzebieżą Wielką, i nowszej po stronie północno-zachodniej – Trzebieży Małej, gdzie znajdują się plaże.

Centralny Ośrodek Żeglarstwa w Trzebieży położony na zachodnim brzegu Zalewu Szczecińskiego. COŻ Trzebież jest największą szkołą żeglarstwa morskiego.
Flota jego to Nefryty, RIBy, DZty, Cartery, J 80, Draco, J 140 oraz KAPITAN GŁOWACKI.

Jadę prosto i skręcam w prawo w kierunku plaży.

Nowo wybudowana promenada z ciągiem pieszo-rowerowym przy której znajdują się ośrodki wczasowe, kempingi, pole namiotowe, boiska, restaurację i bar przy plaży.

Wyjeżdżam z drugiej strony promenady w kierunku nieczynnego dworca PKP i przed nim skręcam w prawo.
Dworzec PKP jest magicznym miejscem

Dojeżdżam do miejscowości   Drogoradz. Wieś datuje swe początki na XVII w. gdy powstało tu osiedle kowali z licznymi dymarkami. W 1765 przybyły tu rodziny tkaczy i rolników, później w 1779 zbudowano młyn wodny. Drogoradz 25 kwietnia 1945 zajęły wojska radzieckie, a dopiero we wrześniu 1946 został przekazany pod administrację polską po likwidacji tzw. Enklawy Polickiej. W drugiej połowie XX w. mieszkały tu przeważnie rodziny leśników, rolników i pracowników pobliskich Polic.

Niezwykle urokliwa miejscowość w środku lasu - Nowa Jasienica.

Stąd jadę w kierunku Jasienicy i w Turznicy (przed samą Jasienicą) skręcam przed lasem w prawo i dojeżdżam drogami polnymi do Wieńkowa.

W Wieńkowie skręcam w prawo i jadę w kierunku Jasienicy. W tym miejscu skręcam na Tatynie.
Wieś została założona przez rycerza Gobella na przełomie XII / XIII w., następnie sprzedana zakonowi Augustianów.
W czasie II wojny światowej niezniszczona, została zajęta pod 27 kwietnia 1945 r. przez wojska radzieckie. Wieś została wyludniona, a pierwsi polscy osadnicy przybyli tu z końcem 1946 roku.

Kościół św. Pawła w Tatyni.
Kościół o ryglowej konstrukcji z końca XVII w. położony nad urwistym brzegiem rzeczki - Gunicy. Jest to jedna z najstarszych budowli sakralnych o takiej konstrukcji na Pomorzu Zachodnim. Świątynia zbudowana została na planie prostokąta jako budowla salowa, orientowana, z niewielką drewnianą wieżą. We wnętrzu znajduje się współczesny ołtarz z wizerunkiem św. Pawła. Po II wojnie śwatowej, przeszedł pod jurysdykcje polską, w 1948 r. został przejęty przez kościół rzymskokatolicki.

Z Tatyni jadę w kierunku bocznicy PKP ZCh Police (najlepiej spytać o drogę bo trochę ciężko trafić)

Dojeżdżam do drogi betonowej, skręcam w lewo i wiaduktem wyjeżdżam na drogę, którą wcześniej jechałem.
Całość trasy to 55,5 km., przewyższenia na trasie to 43 m. Odcinek wzdłuż Odry wymagający, za to powrót z Trzebieży bardzo urokliwy i łatwy. Na tym odcinku większość drogi to asfalt i bardzo dobre drogi szutrowe. Przewyższenia to tylko 43 metry także za dużo podjazdów nie ma.
Dobra trasa na wycieczkę ze Szczecina do Trzebieży. Wystarczy pierwsze 10 kilometrów przejechać przez Puszczę Wkrzańską do Polic, a potem już wiadomo :). Troszeczkę dłuższa alternatywa dla wycieczek nad Świdwie.

Pod tym adresem do pobrania plik GPX do nawigacji: http://traseo.pl/trasa/police-trzebiez-police